Friday, 17 June 2011

TEKNIK-TEKNIK RED HERRING. MENGALIHKAN PERSOALAN

Berikut merupakan  beberapa contoh yang selalu digunakan oleh manusia dalam mengalihkan perhatian dari persolan manusia lain atau ingin menutup terus persoalan tersebut yang mana berdasarkan teknik red herring

1. Anda berada di stesen bas dan rakan anda ternampak sambil bertanya:
"Tunggu bas ke per?"
Anda harus menjawab: "Taklah aku tengah tunggu helikopter, lambat plak ari nie ye"


2. Anda hendak pergi ke bilik mandi untuk mandi dan rakan sebilik anda bertanya:
"Kau nak mandi ke per?"
Jawab : "Taklah aku nak pi main lelayang kejap, kao nak join?"


3. Anda sedang menulis surat dan rakan anda menegur:
"
Aik? tulis surat nampak?"
Jawab : "Oh ye ke? aku tak prasan ah...tangan aku bergerak sendiri" lepas tu jotos dia dgn jotosan yg berpower lagik brutal dan sambung "ah tu kan dia jln sendiri, aku tak tahu tao"


4. Anda sedang makan nasi dan orang tegur:
"Makan nasik?"
Jawab : " Mater kao buter ke per? Kan aku tengah minum teh ais nie?"


5. Anda baru pulang dari kerja dan jiran anda bertanya
"Baru balek dari kerjer?"
Jawab : "Taklah, saya dari rumah, nak pi kerjer lah nie...opis saya dah pindah kat rumah..dan rumah saya dah pindah kat opis" 


6. Anda sedang sibuk buat kerja dan rakan sepejabat menegur:
"Eh kau sibuk ke per?"
Jawab : Tak payah jawab, perhatikan muka dia pastu kompang/lempang sikit pipi dia.


7. Anda sedang menonton tv filem melayu, rakan anda datang lalu bertanya:
"Eh citer melayu ke per?"
Jawab : "Bukanlah, nie kan citer Otromen Taro menentang Raksaser dari Planet X...kao tunggu jap nanti otromen kuar".


8. Masa anda hendak pergi kerja atau kuliah ada kawan bertanya'

"hai nak pergi kerja/kuliah ke?

anda jawab, "tak, nak pergi rompak bank"

 


9. Masa anda tengah basuh kenderaan anda tiba-tiba orang menyapa
"tengah basuh kereta ke?"

anda jawab' "tak, tengah basuh kapal terbang"



10. Ataupun anda tengah berehat, ada orang menegur


" hai berehat ke?"

anda jawab "tak, tengah main golf"

No comments:

Post a comment