Sunday, 13 May 2012

SURAT DARI MAHARAJA MELAYU KEPADA KHALIFAH UMAR ABDUL AZIZ?

Dikatajan terdapat satu surat dari Maharaja Rantau Nusantara yang dihantar kepada Khalifah Umar Abdul Aziz

Daripada Raja kepada sekalian Raja yang merupakan keturunan dari seribu Raja-Raja, yang permaisurinya juga merupakan cucu kepada seribu Raja-Raja, yang taman haiwannya mengandungi seribu gajah, yang di dalam wilayahnya terdapat tiga sungai yang mengairi pohon jadam, rempah wangi, buah pala dan limau nipis yang aromanya tersebar sejauh 12 batu. Ke hadapan Raja Arab yang tidak menyembah tuhan-tuhan yang lain selain Allah. Kami telah mengirim padamu satu hadiah yang tidak seberapa berupa wangi-wangian, emas, perak dan rempah ratus sebagai tanda persahabatan. Kami mohon agar kamu menghantar padaku seseorang yang boleh mengajarku tentang Islam dan menerangkan padaku undang-undangnya. Terimalah hadiah yang tak seberapa ini tanda kami adalah saudara seIslamu.

4 comments:

  1. Salam...

    Mengapa Raja Malayu memohon agar dihantar seseorang yang arif tentang Islam kepadanya?

    Pada pendapat saya, Malayu ni bukanlah baru mengenali Yang Maha Esa.

    Mereka telah mengenali Yang Maha Esa melalui agama-agama yang mereka anuti sebelum kedatangan Islam.

    Berita mengenai Ahmad/Muhammad/Avatar/apa-apa sahaja gelaran yang lain sudah didengari melalui ajaran Zarahsutera/Hindu/Budha/ apa-apa sahaja agama yang dianuti oleh Malayu sebelum itu.

    Namun ajaran Hindu & Budha yang Malayu anuti amat berbeza dengan yang bangsa India & Cina anuti.

    Sesungguhnya, Malayu & ketuhanan tidak dapat dipisahkan.

    Oleh sebab itu Malayu berbondong-bondong memeluk Islam.

    Malayu bukanlah begitu bodoh memeluk Islam membabi buta hanya kerana Raja-raja mereka memeluk Islam.

    Mereka memeluk Islam kerana mereka mengetahui bahawa Islamlah yang dikhabar-beritakan oleh pendeta-pendeta agama-agama yang dianuti mereka sebelum ini.

    Mudah-mudahan Allah mengurniakan apa-apa yang terbaik untuk Malayu.

    Amiinnn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  2. "Namun ajaran Hindu & Budha yang Malayu anuti amat berbeza dengan yang bangsa India & Cina anuti." ....

    Saya pernah dengar ayat ini... boleh tuan bagi lebih percerahan??..... saya kurang paham lagi...

    terima kasih...

    -belantara hutan

    ReplyDelete
  3. byk kali baca pasal surat ni, tapi apa kesudahannya? adakah ulamak dr kerajaan umaiyah dibawah umar ab aziz berjaya dihantar ke nusantara? kalau berjaya siapa raja pertama yg memeluk islam.. jika ada pasti raja ini yg pertama memeluk islam sebelum kerajaan islam Perlak..

    ReplyDelete